مصطفى حسنى ومعز مسعود

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مصطفى حسنى ومعز مسعود
مصطفى حسنى ومعز مسعود
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

امتى هتوب بجد !!

4 مشترك

امتى هتوب بجد  !! Empty امتى هتوب بجد !!

مُساهمة من طرف ahmed_87 الجمعة أكتوبر 02, 2009 1:16 pm

[b][b]بسم الله الرحمن الرحيم .. اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد ( عليه الصلاه والسلام )

اولا انا بجد بجدمحتاج ردودكوا وارائكوا

باختصار شديد جدا وهدخل فى الموضوع علطول ..

انا يا جماعه نفسى اتوب بجد اتوب بلا رجعه انا بشوف فى المنتديات ناس بتقول ان حياتهم اتغيرت وانهم بقوا احسن من زمان وانهم وانهم وانهم ....

طبعا ربهم يبارك فيهم ويكرمهم اكتر واكتر

لكن انا بحزن على نفسى مش حاسس انى اتغيرت خالص ممكن اكون ظاهريا اه اتغيرت لكن داخليا ( القلب يعنى )

مش حاسس ان فى اى تغيير .. اعمل الذنب النهارده واتوب بعديها واحس بندم كلها يومين تلاته

والاقى نفسى ولا كأن فى اى حاجه وارجع اغلط تانى .... انا عارف انكوا هتقولوا ان مفيش حد

معصوم وانا فى حديث عن رسولنا الكريم ( صلى الل عليه وسلم ) ان احنا لو علطول فكرنا فى

الاخره وكده هنكون زى الملائكه وان ساعه للدنيا والعمل وساعه للتفكر فى الاخره

لكن انا بقى مش بفكر فى الاخره غير لما اغلط واحس بالندم بعدها ... ابدأ بقى استغفر ربنا واذكر ربنا كتيرررررررررررررر ... وبعدها بيومين تلاته .... ولا كانى استغفرت ربنا ولا اى حاجه ..

اه انا مش هبقى معصوم من الخطأ لكن انا عايز ابقى كويس بجد عايز احسانى فعلا بتغير عايز

اشارك فى حاجه مع العلم انى خلصت دراسه يعنى بقى فى وقت فراغ كبير خلاف الشغل ةطبعا اكبر فتنه

هى وقت الفراغ ده لان الشيطان بجد بيلعب بالواحد وبيجره لاى حاجه بسهوله .. فكرت كتير قوى

انى اقطع علاقتى بالنت والتكنولوجيا زى الموبيل والتلفزيون وكده بس بقول بينى وبين نفسى ماهما

زى ما فيها ضرر فيهما برضه حاجات مفيده ممكن يكون الكلام ده من الشيطان . لكن ايا كان منى

او من الشيطان انا عايز يكون استخدامى للنت وكده استخدام صالح لان هما دول مصدر قلقى دايما

وهمى وطريقى للذنوب ............. انا عارف ان مشكلتى دى ممكن تكون عند ناس كتير بس انا بجد

تعبت انا خايف مالحقش اتوب فى يوم من ذنوبى ..... وخايف من كتر عملى للذنوب دى انها تملى قلبى

وتسوده .....ونفسى بجد احس انى بقيت واحد تانى مش بالكلام . انا مشكلتى كلها تقريبا فى

النت ... بس يا ترى لو قطعت علاقتى بيه هيبقى ده حل ولا ايه ؟؟؟؟؟

انا مستنى ارائكم ان شاء الله ..... وارجو الدعاء لى بالهدايه والتوبه النصوحه
[/b][/b]
ahmed_87
ahmed_87
مراقب
مراقب

امتى هتوب بجد  !! Empty رد: امتى هتوب بجد !!

مُساهمة من طرف Admin الجمعة أكتوبر 02, 2009 2:06 pm

يا اخى الكريم افرح انك بتعمل غلط وبتوب دة ربنا بيحب اوى اللى بيعمل غلط ويرجع يتوب
ومتقاطعش النت بس استفيد منة بطريقة كويسة يعنى ادخل على مواقع دينية
وافتكر ربنا واستغفر كتييير والصلاة لازم وصوم احنا دلوقتى فى الستة من شوال يلا اغتنم الفرصة وصوم ومعلومة لسة عارفاها ان يوم القيامة لو انت عملت حاجة فى حد او اغتبتو يوم القيامة هياخد من حسناتك الا الصوم ما ينفعش يخدو منك
وان شاء الله ربنا هياخد بايدك للطريق الصح
وهدعيلك
وربنا يوفقك
Admin
Admin
المديرة
المديرة

https://nosa.rigala.net

مُساهمة من طرف ayyten الجمعة أكتوبر 02, 2009 6:28 pm

اول شى السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تانى شى عنجد انت شخص كتير منيح مشان انت بدك اتوب
والله بيحب كتير الشخص يلى بده يتوب بتعرف اخى انه انا كنت متلك بالاول
كنت نفس المشكله بعمل شى غلط وبقول الله يسامحنى وبعده بيومين بينتسى ولا كان شى سار
بس القرأن جعلنى تركت الصلاه والفضل الاول فى الله وتانى شى منتدى الداعى مصطفى حسنى
عنجد اتعلمت منه اشيا كتير حاولت بقدر ما اعرف اقرأ قصص عالم متلى وبجيب اشيا ع اليو توب
بحاول شوف العالم كيف عايشين وهيك اشيا اكتر شى بسمع قرأن اكيد بتعرف انه بيغزى القلب بالايمان
زدايما خلى ايمانك قوى خد قرارك وقول والله راح اعمله لا تخلى الشيطان يغلبك خده قدامك كعدو وحدا ما بتحبه واغلبه انا بجيبلك رابط كتير حلو عليه قصص كتير حلوه يمكن بتفيدك هيدا اقل شى بعملو وكمان راح ادعيلك انت وكل العالم
الله يوفقك ويتوب عليك وعنجد اخى لو بدك اى شى بدك تعرفو عن الله ورسوله والدين ان شا الله بعرف فيدك انا واى حدا بالمنتدى
اها ملحوظه ليش بدك تسكر التليفزيو والنت ليش ما تستعملهم بشى حلو عندك مواقع اسلاميه كتير بتجنن والتليفزيو عندك قنوات حلوه كتير اسلاميه اتفرج عليهن حاول كل وقت فراغك ذكر نفسك بالله وحاول ع طول اجعل لسانك بذكر الله وانا راح جيبلك ادعيه كتيرررر حلوه تقرأها بعد الفجر
ayyten
ayyten
مراقب
مراقب

مُساهمة من طرف ahmed_87 السبت أكتوبر 03, 2009 2:29 am

بسم الله الرحمن الرحيم .. اولا اشكركم بجد على الردود السريعه وعلى الاهتمام وكمان على الدعاء

بس فى حاجه انا بتضايق منها جدا ان انا الحمد لله بحافظ على الصلاه فى اوقاتها والصيام والذكر

وحاجات كتير بس مش حاسس ان العبادات دى بتمنعنى عن الغلط ده

وكلنا عارفين ان الصلاه تنهى عن الفحشاء والمنكر ... طيب انا فين بقى من الكلام ده ....

وعايز اقول حاجه كمان انا ممكن ادخل على المنتدى هنا او على منتدى مصطفى حسنى عشان بس مجرد

انى اقرا المواضيع ... او زى ما تقولوا بشغل وقتى لكن اول ما بعمل ذنب بقى واحس بالضيق

ابقى عمال ادور على مواضيع عن التوبه وحاجات تفكرنى بربنا ... يعنى من الاخر انا نفسى انى

ادور على ذكر ربنا والمعرفه بربنا وبسيدنا محمد ( صلى الله عليه وسلم)علطول يعنى مش لاوك

اكون عملت ذنب معين ..... وكمان عندى مشكله جامده جداااااااااااااااااا

بحس بالندم دايما وانى لازم اتوب مش ذنوب معينه بعملها انى مثلا بصيت على حاجه او شوفت حاجه

غلط .. بحس بعد كده انى مذنب وانى وحش لكن ممكن اكون بعمل ذنوب كتيييييييير بس ما بيكونش

درجه الندم هى هيا ....وجزاكم الله كل خير على ردودكوا ويا رب يا رب الاقى الحل النهائى واى حد محتار زيى ..
ahmed_87
ahmed_87
مراقب
مراقب

مُساهمة من طرف ayyten السبت أكتوبر 03, 2009 1:25 pm

خيى متل ما قلتلك انا رديت ع حكيك هيدا بس ما بعرف باى موضوع تقريبا بموضوع فلذه كبدى ما بعرف شوف الحكى هونيك عنجد يمكن ينف بشى
الله يوفقك ويرزقك بالحلال ويبعد عنك الشيطان ويرزقك بالرفقه الصالحه والزوجه الصالحه والذريه الصالحه
ayyten
ayyten
مراقب
مراقب

مُساهمة من طرف ahmed_87 الخميس أكتوبر 15, 2009 6:07 am

جزاك الل كل الخير على الاهتمام والمواضيع اللى وضعتوها وعلى الادعيه الجميله,[.h;l hggi hg[ki
ahmed_87
ahmed_87
مراقب
مراقب

مُساهمة من طرف هند يوسف الخميس أكتوبر 15, 2009 4:56 pm

هون عن نفسك اخي فهذا حال المؤمن بامر الله
طبعا انا مش عارفة اكتب اكتر مما شاركوا بيه اخواتنا
لكن نصيحتي لك اعمل كل العبادات بحب وحاول وانت تذكر الله تراه امامك
حاول تري نوره امامك كانك تكلمه وهو ليس بعيدا عنك فهذا سيقربك كثيرا
حاول لما تيجي تغلط فكر لحظة ربنا امامي شايفني هيزعل اه يبقي انا مقدرش ازعل حبيبي انا سوف انسي الامر صدقني ستجد المعصية وقتها شىء ليس له وجود بداخلك لان حبيبك يملأ قلبك وكل كيانك فسيطرد حبه كل الذنوب والمعاصي من قلبك
يارب اكون افدت وربنا يحبك ويرزقك محبته ومحبة حبيبه صلي الله عليه وسلم
هند يوسف
هند يوسف
مراقب
مراقب