مصطفى حسنى ومعز مسعود

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مصطفى حسنى ومعز مسعود
مصطفى حسنى ومعز مسعود
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

لو عايز تبقى رومانسى ومتدين ادخلو

3 مشترك

لو عايز تبقى رومانسى ومتدين ادخلو Empty لو عايز تبقى رومانسى ومتدين ادخلو

مُساهمة من طرف Admin الخميس أكتوبر 08, 2009 7:40 am

[size=24]اتفرج على الفيديو دة

وبعد ما اتفرجتو على الفيديو اية اللى انتو استفدتو منو
ويا ترى استفدتو ولا كبرتو دماغكم
رومانسى بس متدين

-ايه ده احنا هنهزر ازاى متدين ويكون رومانسى ؟؟؟؟؟

-لالالالالالالالا انسى مافيش حاجه كده

-ليه ياعم الحاج ؟؟؟؟؟؟

- ليه ايه انت مش فاهم انا لو تدينت هيبقى خلاص ممنوع ممنوع وكله حرام ومافيش حاجه نتكلم فيها غير الدين وانا عايز احب

لالالالالا انا مش معاك فى كده ومافيش حد رومانسى يبقى متدين

-طيب بس استنى انا كمان كنت بقول زيك كده فى الاول

من اكتر الحجات الى كانت وقفه بينى وبين التدين كان احساسى انى لما هتدين مش هقدر احب وكان نفسى جوايه حته عايزة تحب اوى

وكان فى بعض الفهم الخاطىء الى كان بيقول ان مش معقول تدين وتبقى عندك رومانسيه

وان الرومانسيه لازم تكون فى الحرام (المصاحبه)واول ما تقلبها جواز هتقلب بنكد ومش هتبقى رومانسيه

ده الجواز قرف الى اخره....

كنت بشوف انا كمان نماذج من الناس مش متدينين خالص وبيعملوا زوجاتهم بجفاء وغصب عنى كنت بربط ده بالتدين وغصب عنى لقيت نفسى ببعد عن الدين وبدورعلى الحب لانى متاكد انى لما هتدين هيروح منى الحب ده تماماوالاحساس ده نفسى فيه

وفى نفس الوقت مش هضحى بيه ابدا

دى حاجه انا مخلوق من اجلهاالواحد كان حاسس انه لازم يلاقى نصفه الاخروتحصل حجات معينه بناومكنتش عارف هل الاحساس ده كله غلط

وهل الاحساس ده بعضه غلط وبعضه صح

ففضلت اأجل موضوع التدين ده لحد ما ادركت ان انا بالطريقه دى مش بس عمرى ما هتدين

لانى مأجل الموضوع ده عشان احب ده انا عمرى ما هلاقى الحب ده الى كان بعدنى عن ربنا

بين الحب ده طلع وهم ولكن الحب الوهمى ده الى بنشوفوا فى هوليود والسينمات ونسمعوا فى الاغانى ولكن الحب الحقيقى هو الحب الى موجود فى النبى صلى الله عليه واله وصحبه وسلم

لقيتوا فى النبى مع ازواجه مع السيدة خديجةومع السيدة عائشه رضى الله عنهماولكن الرومانسيه الحقيقيه مش هى بس المصلحه النفسيه

ومش هى بس ان انا ابقى اخد الى انا عايزاه منها ادركت ان انا لما احب بجد وابقى رومانسي بجد انى ممكن اتصالح مع الدين

مش لازم الحب الى (بحبك,بحبك..)..وفجائه اكتشفت ان انا عايشه عشان وهم مش موجود وانى ممكن اتدين واحب

واحب ربنا تخيل ان نبى الله قال ان اعظم صدقه ان تاكل المرأة من يد زوجهافهل هناك مثل ذلك رومانسيه

والدين يقول حب وكمل جميلك واتجوزولكن نتصدم بالواقع واقع مريرمش لاقيين شغل

عشان نكون جاهزين ماديا للجواز

وواقع تانى ان الاهالى بتكون مغليه المهور وعندها طلبات غير طبيعيه

وواقع تالت ان المجتمع اصلا اتغيرده العلماء التجربه بيقولوا ان هناك فجوة فى ما بين سن بلوغ الانسان وسن الذى يكون جاهز فيه فى الزواج ما بين ال10 سنوات فنقول 10 سنوات حتى يتم حلم حياتى

لا يا عم سيبك من الموضوع ده انا هصاحب هو كده اعمل ايه يعنى اتخنق اموت انا لازم احب

المصاحبه لا احب ان اقول انها غلط او حرام وعندما نتكلم عنها من خلال الدين احب ان اقول انه ربنا هو الذى يقول لنا انها حرام فالدين من عند الله والله يبلغنا بالحلال والحرام من خلال الدين

ولماذا يقول لناهذا الا لانه من مصلحتنا ومن اجلناوعندما ننظر للاخر لانعرف عنه سواء الخارج والظاهرلا نعرف عنه سوا المكياج الحاجه الحلوة وبس

فمثلا واحد صاحب واحده شاف منها الحلو وبس وسابها

وصاحب واحده تانيه شاف منها الحلو بردوا وبس الى اخره.

.بقى عندوا مقياس الاعجاب غير طبيعى فبقى استحاله ان عينه تملى ابدا فضر نفسه وبقى الجواز الى فى العفه وفى الرومانسيه مستحيل بالنسباله

نفس الكلام للبنت بس من زاويه تانيه مش بس المقاييس الى مش طبيعيه الى الواحد بيشوفها فى سوبر مان

وبقت عايزة حاجه مستحيله لانها صحبت كتير لا بس فى حاجه كمان البنت بقى بيتحطم قلبها

امى كانت بتقولى كلمه زمان (الراجل لما البنت تسيبوا باى سبب طلاق او غيره بتبقى زى خبطتة الكوعيعنى بتوجع اوى اوى بس بعد شويه بتختفى لكن انا بحس ان البنت بتتعب اكتر بكتير وبيبقى عندها جرح مش بيتقفل وبيفضل علامه عندها مش بتروح وبتياس تماما ومش بيكون لديها بعد ذلك ثقه بالرجال

حتى عندما تتزوج يظل هذا الاكتئاب وتفضل مشتاقه لحاجه ومشتاقه للراجل اياه ده لان هو سبها فجائه من غير مبرر

فالراجل بالنسباله يشوف واحده بنت ويعجب بيهاوبتبقى عارفه انها مش هتقدر تحب حتى جوزها ده لان فلان ده وحشها ويفضل قلبها متحطم مع انها والله العظيم ما عرفت فلان ده

لكل مشكله ولها حل لكل الى متصحبين مش بتحبها خلاص اتقدملها ولو قبله خلاص صدقنى دى زى الخطبه

ولو مش عندك القدر يبقى تسيبها لحد ما يكون عندك هذة القدرة ولو لبعض هتخدوا بعض

ولو اتقدمت ورفضوا تبقى مش نصيبك ومش مكتوبه ليكواكيد الى ليك خير فيها هتاخدهاولكن هتكون علاقتكوا فى النور

وعندها سوف تعلم انك تحبها حقا وهى ايضا وانك واياها تحبوا الله

كل ما اريده ان تعلم ان التدين لا يعنى عدم وجود الرومانسيه احب فى النور وامام الناس فالله يراك
يعنى انت ممكن تبقى رومانسى ومتدين
اية رايك فى الجملة دة
مستنية الردووود
Admin
Admin
المديرة
المديرة

https://nosa.rigala.net

لو عايز تبقى رومانسى ومتدين ادخلو Empty رد: لو عايز تبقى رومانسى ومتدين ادخلو

مُساهمة من طرف ayyten الخميس أكتوبر 08, 2009 11:35 am

جزاكى الله خيرا
ayyten